jueves, 1 de abril de 2010

TAO’s BOOK





What relationship keeps the Tao's book of Lao Tzu with free-masonic equivalents?. In certain way, little. But if it is trafficked by conceptual, holistic and divine areas the proximities are evident. In the intelection of the divine thing with the man, in the conscience of the eternal thing, Tao's book, transmits fundamental truths. Like any iniciatic doctrine the text insists in the necessity of knowing oneself, make things practicing non-making, the return to the spontaneous action, the principle that good walker doesn't leave prints. That the wise man teaches remaining silent, that he puts himself always in the last place, that he acts in all place without imposing. The knowledge that a too template object cannot last a lot. The necessity to build works without attaching to them, to act as an illiteracy man about something even when one understanding everything about it, to move away from things that feed the bad. To feed the internal world excluding the external sensuality.

Necessity to practice tolerance, minimizing our ego, to understand that heavy directs light things, that immobile thing direct the mobil one, that a good teacher likes darkness in spite of being radiant. That the good general conquers and there he stays, not abusing of his power: he conquers and doesn't boast. That the good man although feeds their dear beings he doesn't appropriate of them. In the book of the Te it is settled down that the search of superior virtue (not-making, divine perfection), doesn't pursue any end, that who is satisfied with what has is free of dangers. That without leaving the door it is possible to know the world, that to but laws but thieves, that who doesn't attach to anything, anything loses. Compassion, moderation and humility are reiterated words in Tao's book.

EL LIBRO DEL TAO

Que relación guarda el libro del Tao Te Ching, de Lao Tzu con equivalentes masónicos?. De modo especifico, poco. Empero si se transita por áreas conceptuales, holísticas y divinas las cercanías son evidentes. En la intelección de lo divino con el hombre, en la conciencia de lo eterno, el libro del Tao, trasmite verdades fundamentales. Cual doctrina iniciática, el texto insiste en la necesidad de conocerse a si mismo, hacer no-haciendo, el retorno a la acción espontánea, el principio de que el buen caminante no deja huellas. Que el hombre sabio enseña callado, se pone en ultimo lugar siempre, actua en todo lugar, sin imponer. El conocimiento de que un objeto demasiado templado no puede durar mucho. La necesidad de construir obras sin apegarse a ellas, actuar como el que nada sabe aún entendiéndolo todo, alejarse de cosas difíciles que alimentan el mal. Alimentar el mundo interno excluyendo la sensualidad externa.

Necesidad de practicar la tolerancia, empequeñeciendo nuestro ego, entender que lo pesado dirige lo liviano, que lo inmóvil mueve las cosas, que el buen maestro gusta de la oscuridad a pesar de ser resplandeciente. Que el buen general vence y allí se queda, no abusando de su poder : vence y no se jacta. Que el ser bueno aunque alimenta a sus seres queridos no se apropia de ellos. En el libro del Te se establece que la búsqueda de la virtud superior (el no-ser, la perfeccion divina), no persigue ningún fin, que quien esta satisfecho con lo que tiene esta fuera de peligros, que no hay mal mayor que estar insatisfecho. Que sin salir de la puerta es posible conocer el mundo, que a mas leyes mas ladrones, que el que no se apega a nada, nada pierde. Compasion, moderación y humildad son palabras reiteradas en el libro del Tao y el Te.

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