lunes, 2 de noviembre de 2009

VIII: THE MOSAIC PAVEMENT


When entering for the first time to a Masonic temple, impresses their symbolism, especially their pavement trimmed by white and black squared alternations. We don't mention colors because black is color absence (without specific wave longitude) being the white the sum of all. The colors are : red, green, blue and their combinations. Although historical evidences don't exist, Masonic tradition argues that Solomon floor’s temple was decorated with mosaics of white and black stones. Mosaics made of refined pebbles in water, already existed since Bronze Age in Greece and some towns of the Middle East (1600-1000 years B.C.). Solomon built the Temple in Jerusalem, 1000 years before Christ.

Among the XVI-XVIII centuries, freemasons met where they could, many times in open spaces. The Brother Ladislas of Malczovich (1892), wrote in: "A sketch of the earlier history of the Masonry in Austria and Hungary" that by the middle of the XVIII century rectangles made with chalk or coal were drawn in the floor, in which all Brethren were introduced. Soon after they added to rectangles of sand, symbols and squares of the degrees (drawn or painted). Current mosaics were created by the middle of the XVIII century.

Old premasonic documents assure that Euclid compressed the knowledge of his time in 7 compacts (music, art, literature, etc), among which highlighted a bigger knowledge. 2000 years later, we continue perceiving in the pavement of the lodges: triangles, squares, rectangles and in the rest of the temple: circles, semicircles, oblong squares, cones, expressive of that old and yet alive knowledge denominated geometry.

The pavement represents the entirety of the earth and the events that happened on it from the time of the gentile until today. It is sacred because in it God established pacts with men. There, Abraham was about to sacrifice his son in offering to God, David sunk of knees prayed to God to save his town of mortal epidemics and Solomón builds a Great temple dedicated to God. The pavement sustains in its central part to the altar containing the Volume of the Sacred Law whose teachings allowed us to grow and ascend for a vertical stairway toward spiritual perfection.

Finally the mosaic pavement that conform the ornaments of all Lodges together with the blazing star and the indented tessel has a gnostic part. White and black mosaics represent the dual aspect of people, life and death, god and devil, matter versus spirit. Opposition of ideas or dogmas but also union or conjunction: 2 faces of a coin. Contradiction and synthesis, opposed and complementary, containing each one the seed of the other one.

EL PAVIMENTO MOSAICO

Al ingresar por primera véz a un templo masónico, impresiona su simbolismo, en especial su pavimento tachonado por cuadriculadas alternancias claroscuras. No aludimos colores porque el negro es ausencia de color (sin longitud de onda especifica) siendo el blanco la suma de todos. Los colores son rojo-verde-azul y sus combinaciones. Aunque no existen evidencias históricas, la tradición masónica arguye que el piso del templo de Salomon estaba decorado con mosaicos de piedras blancas y negras. Mosaicos hechos de guijarros pulidos en agua, existían ya desde la Edad de Bronce en Grecia y algunos pueblos del Medio Oriente (1600 – 1000 años a.C.). Salomon construyó el Templo en Jerusalem, 1000 años antes de Cristo.

Entre los siglos XVI-XVIII, los masones se reunian donde podían, muchas veces en espacios abiertos. El H:. Ladislas of Malczovich (1892), decía en : “Esquema de la temprana historia de la Masonería en Austria y Hungría”, que a mediados del siglo XVIII se dibujaban rectángulos con tiza o carbón en el piso, en los cuales se introducían todos los HH:. Poco después, agregaron a estos rectángulos de arena, símbolos y cuadros de los grados dibujados o pintados. Los mosaicos actuales fueron creados a mediados del siglo XVIII.

Antiguos documentos premasonicos aseguran que Euclides comprimió los saberes de su época en 7 compactos (música, arte, literatura,etc), entre los cuales destacaba un saber mayor. 2000 años después, continuamos percibiendo en el pavimento de las logias : triangulos, cuadrados, rectángulos y en el resto del templo: círculos, semicirculos, paralelepípedos, conos, semiconos, expresantes de ese antiguo y vivo saber denominado geometría.

El pavimento representa la totalidad de la tierra y los sucesos acaecidos en el, desde la época de los gentiles hasta hoy. Es sagrado porque en el Dios estableció pactos con los hombres. Ahí, Abraham estuvo a punto de sacrificar a su hijo en calidad de ofrenda a Dios, David hincado de rodillas oró para salvar a su pueblo de epidemias mortales y Salomon construyo un Gran templo dedicado a Dios. El pavimento sostiene en su parte central al ara conteniendo el V:. de la L:. S:. con cuyas enseñanzas crecemos espiritualmente permitiéndonos ascender por una escalera vertical hacia la perfección.Finalmente el pavimento de mosaicos que junto con la estrella rutilante y la guardilla dentada conforman los ornamentos de toda L.. tiene una parte gnóstica. Los mosaicos claroscuros representan el aspecto dual de las personas, vida y muerte, dios y el mal, materia versus espíritu. Oposicion de ideas o dogmas pero también unión o conjunción: 2 caras de una misma moneda. Contradiccion y síntesis, opuestos complementarios, conteniendo cada uno la semilla del otro.

Referencias bibliográficas.1-Joel H. Springer. The ornaments of a Lodge. III Assistant Grand Secretary of California.2- O.P. Thomas and R.C. Simpson. The Mosaic Pavement. Grand Lodge Bulletin. Sherwood Lodge #183. GRA, February 1979.3- El Manuscrito Gran Lodge No 1 (1583) Una traducción francesa de este texto, debida a Edmond Mazet, apareció en La Franc-maçonnerie: documents fondateurs, París, L’Herne, 1992, p. 130-138. 4-Rislo Buscarons.Pavimento mosaico.2005. Venezuela.

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