domingo, 4 de septiembre de 2011

ENTERED APPRENTICE TRACING BOARD

In one recent work performed in our Lodge was addressed the issue The meaning of the Tracing Board of Entered Apprentice. The brother that exposed the work helped himself presenting 2 paintings: The classical first grade Tracing Board painted by the brother John Harris in 1845, based on prior symbols and currently used in all Lodges of the York Rite.





and another painted by Albrecht Dürer (1514. Melancholy), in possession of masonic knowledge.
According to canons of regular Freemasonry Harris’painting expresses the personal efforts of a Mason Entered Apprentice for being better ethically and morally, polishing his rough stone and tryng to climb the ladder of Jacob to settle in G.A.O.T.U.'s heritage at the top. The obvious problem here is how many masons will arrive to the top and how much effort will require a mason on foot to arrive at the top of Jacob's ladder. While most religions claim that God can be meet ; in regular Freemasonry it is explained that in the realm of the Earth being so short the period of our lifespan, it would be enough to be fraternal, fair, ethical and to help our fellow in proportion to our wages. Throughout history, some Masons have explored the subject, emerging meditations and doubts expressed in the painting of Dürer. Although only Dürer knew the meaning of his picture, our interpretation is that as he was mason (presence of square, ruler, hourglass, compas, polished stone, endless staircase, angels), he understood the enormous difficulties in completing this mammoth goal.


Doubting that an ordinary mason could reach the top, Durer enlarged the endless staircase and his own person (self portrait), assigning himself only the role of an angel commissioned to qualify and give way to those who could reach the top or help to descend by the same ladder to those who did not qualify. Dürer chose to be judge, not aspired to more. In light of this, considering that there are no rules for the design of the Entered Apprentice Tracing Board, and that it is only a teaching aid, not to reflect in depth the Masonic problems we thought that Harris’painting should be modified placing the ladder of Jacob and his top on a larger scale in the painting as the central theme of current masonry is to forge a great quality ethic-moral Masons for the following generations.

References 1-Rovere, Bruno. Some reflections on the box Lodge. Rivista di studi Tradizionali. 1980. Volume 53. 2-Mark S Dwuor. Some Thoughts on tracing the history of the Great Masonic boards. 1999. Presented at Day Vancouver. 3 - E.H. Dring. "The Evolution and Development of the Tracing or Lodge Board." 1916. AQC: 29. 4-T.O.Haunch. "Tracing Boards, Their Development and Their Designers" 1962. AQC: 75.


PLANCHA DE TRAZAR DEL APRENDIZ MASON

En uno de los ultimos trabajos realizados en nuestra Logia se trato el tema del significado de la Plancha de Trazar del Aprendiz. El HH:. expositor se ayudo presentando 2 cuadros : la clásica Plancha de Trazar del Aprendiz pintada por el HH:. John Harris en 1845, basada en simbología previa y utilizada en todas las Logias del Rito de York y otro pintado por Alberto Durero (1514. La melancolía), en posesión de conocimientos masonicos. El cuadro de Harris acorde a los canones de la masoneria regular expresa los esfuerzos personales del Aprendiz Mason, por autosuperarse ética y moralmente, pulir su piedra bruta e intentar ascender por la escalera de Jacob hasta establecerse en las heredades del G.A.D.U., en la cima. El obvio problema en este caso es saber cuantos masones llegaran a la cima y cuanto esfuerzo le requerirá a un mason de a pie arribar a la cúspide de la escalera de Jacob. Mientras la mayoría de las religiones sostienen que es posible encontrarse con Dios, en la masoneria regular se explica que en el reino de la Tierra -siendo tan breve el periodo de nuestras existencias- basta con ser fraternos, justos, éticos y ayudar a nuestros semejantes en proporción a sus salarios. A lo largo de la historia, algunos masones han explorado el tema, emergiendo meditaciones y dubitaciones expresadas en el cuadro de Durero. Aunque solo Durero sabe el significado de su cuadro, nuestra interpretación es que siendo el mason (presencia de escuadra, regla, reloj de arena, compas, piedra pulida, escalera sin fin, angeles), entendió las enormes dificultades para culminar tal ciclópea meta.


Dudando que un mason de a pie pudiese arribar a la cima, Durero magnifico la escalera sin fin y su propia persona (autoretrato), asignándose apenas el rol de un angel encargado de calificar y dar paso a aquellos que podrían llegar a la cuspide o ayudar a descender por la misma a los que no calificaban. Durero prefirio ser juez, no aspirando a mas. A la luz de lo anterior, teniendo en cuenta que no hay reglas para el diseño de la Plancha de Trazar del Aprendiz y que esta es solo una ayuda de enseñanza, sin reflejar a profundidad la problemática masónica, pensamos que el cuadro de Harris debe ser modificado colocando la escalera de Jacob y su cima a escala mayor en el cuadro, por ser el tema central de la forja ético-moral de los masones de las siguientes generaciones.

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