the Shadow Over Innsmouth from JosephKw on Vimeo.
In the last number of the Spanish magazine Cultura Masonica (Vol. 04. Julio, 2010), appear a series of articles relating literature and Masonry (not necessarily, Masonic literature). After analyzing diverse Masonic writings along 300 years, the authors settle down: I) There are good and bad books and freemasons and laymen authors. II) In most writings coming from laymen, masonic topics are treated superficially, with little knowledge and several times in fiction way. In some best sellers : Da Vinci Code/2003 (79 million sold copies) and in The Lost Symbol of Dan Brown/2009 and others), is evidenced scarce knowledge of Masonry and poverty of bibliographical sources. III) Although in many writings the plot rotates around Masonic elements, there is not agreement in countersigning a properly Masonic literature. IV) The legends, secrets, rites, symbols, etc., convert the masonic corpus into an inexhaustible literary niche, not necessarily of quality (The Masonic Initiate from Daniel López de Rojas, is a sample of it). The matter gets complicated for writings coming from multitude of irregular orients and orders, from which laymen acquires their first Masonic knowledge. Also, some Masonic institutions have not projected adequately in the community, which makes them to appear not well reflected.
According to Anselmo Vega, first allusions to Masonry are in The life of Sethos/1732, of Jean Terrasson, which inspired one Mozart's play. In The Man who would be King/1888, of the mason Rudyard Kipling a man saves his life grace to his masonic status. In Pequeñeces/1891, of Luis Coloma, we find references to crimes involving freemasons. In War and Peace, Tolstoy describes an initiation ceremony. Pier Carpi relates a Pope's (John XXIII), supposed Masonic initiation. In The Foucault Pendulum/1988, Umberto Eco refers hidden aspects of Masonic organizations. In The Mason, A. Pissensky treats aspects of Russian Masonry. H. Lovecraft (The shadow over Innsmouth), wrote Masonic stories of hidden messages and of defense of freemasonry. Masonic books of less science fiction framework are: Appreciations about initiation written by René Guenon, the books of Albert Pike, The Freemasons of Paul Naudon, The Spanish Masonry of Ferrer Benimeli, Freemasons of Jasper Ridley, The Freemasons of Cesar Vidal, etc. In the last years Masonry is mentioned in comics, TV series (The Simpsons), in diverse films, although the biggest success is The Lost Symbol of Dan Brown, colored of mystery, fantasy and not exempt of inaccuracies. In this book the author confuses the number of grades of the York Rite with those of Scottish Rite. Intrigues and murders are carried out without caring accuracy. Their sources are not reliable, masonic secrets are exaggerated and invented, feeding low passions that precisely freemasons combat.
LITERATURA MASONICA
En el ultimo numero de la revista española Cultura Masónica (Vol. 04. Julio 2010), aparecen una serie de artículos relacionando literatura y masoneria (no necesariamente, literatura masnica). Tras analizar diversos escritos masónicos a lo largo de 300 años, los autores establecen :I) Que hay libros buenos y malos y autores masones y no-masones. II) Que en la mayoría de escritos procedentes de profanos, los temas masónicos son tratados superficialmente, con poca versación y muchas veces de manera ficcionada. El algunos best sellers : Código da Vinci/2003 (79 millones de ejemplares vendidos), El Simbolo Perdido de Dan Brown/2009 y otros), se evidencia escaso conocimiento de la masoneria y pobreza de fuentes bibliográficas. III) Aunque en muchos escritos la trama gira en torno a elementos masónicos, no hay acuerdo en refrendar una literatura masónica propiamente dicha. IV) Las leyendas, secretos, ritos, simbolos, etc., convierten al corpus masónico en un filon literario inagotable, no necesariamente de calidad (El iniciado Masónico de Lopez de Rojas, es una muestra de ello). El asunto se complica por escritos procedentes de multitud de orientes y ordenes irregulares, de los que gente de a pie, adquiere sus primeros conocimientos masónicos. Asimismo, algunas instituciones masónicas no han sabido proyectarse en la comunidad, lo que hace que aparezca mal reflejada.
Según Anselmo Vega las primeras alusiones a masoneria se encuentran en The Life of Sethos/1732, de Jean Terrasson, inspiradora de una partitura de Mozart. En El Hombre que pudo reinar/1888, del mason Rudyard Kipling un hombre salva su vida merced a su status masónico. En Pequeñeces/1891, de Luis Coloma, encontramos referencias a crímenes involucrando a masones. En la Guerra y la Paz, Tolstoy describe una ceremonia de iniciación. Pier Carpi relata la supuesta iniciación masónica del Papa Juan XXIII. En El Péndulo de Foucault/1988, Umberto Eco refiere aspectos de organizaciones masónicas y esotéricas. En El Mason, A. Pissensky trata aspectos de la masoneria rusa. H. Lovecraft (La sombra sobre Innsmouth/1931), escribió relatos masónicos preñados de mensajes ocultos y de defensa de la masoneria. Libros menos ficcionados sobre el quehacer masónico son : Apreciaciones sobre iniciación escritas por Rene Guenon, los libros de Albert Pike, The Freemasons de Paul Naudon, La Masoneria española de Ferrer Benimeli, Freemasons de Jasper Ridley, Los Masones de Cesar Vidal, etc. En los últimos años la masoneria es aludida en comics, en series televisivas: Los Simpsons, en diversos filmes, aunque el éxito mayor se explicite en El Simbolo Perdido de Dan Brown, teñida de misterio, fantasia y no exenta de inexactitudes. En esta obra el autor confunde el numero de grados del Rito de York con los del Rito Escoces, n tanto intrigas y asesinatos se realizan sin importar la exactitud. Sus fuentes no son fiables, se exageran e inventan secretos masónicos, alimentándose pasiones bajas que son precisamente las que los masones combaten cotidianamente.
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