div align="justify">Revisiting the hidden meaning of white entered apprentice Mason apron (square, forward triangle) we believe it represents the perfection and divinity of a man content in a square or circle. Statement that brings us back to Vitruvius Pollio (30 BC), when in the Book III of his treatise De Architectura said "if a man lies face up, with outstretched hands and feet having the navel as center, is possible to trace a circle able to touch his fingers and feet. Being also possible to confine a man within a square: keep it standing with his arms fully extended". On the same subject, Cornelius Agrippa (1486-1535). De occulta philosophia libri tres (mathematics, physics, philosophy), Book II. Chapter XXVII, On the proportions and harmony of the human body, wrote: A circled Vitruvian man with cosmic perfection and infinity. With outstretched arms locked inside a square, Agrippa and others envisioned to square the circle (area of a circle), on the ground that squares and circles have two identical geometric properties. Let's see: I) Figures 1 and 2, share a common symbolic issue, having identical geometric properties. In Figure 1, the human form kept arms and legs aligned with the diagonal of the square in which they appear. If this human form would rotate hands and feet around its center (navel), would draw a circle within a square. In Figure 2, the position of the body is aligned with the height of the square. If hands and feet would rotate, they will trace a circle inscribed exactly within the square.
Picture-1
Picture-3.
Revisando el significado oculto del albo mandil de aprendiz masón (cuadrado, con triángulo anterior), entendemos si se quiere que representa la perfección y divinidad de un hombre contenido en un cuadrado o círculo. Afirmación que nos retrotrae a Vitruvius Pollio (30 años a.C), cuando en el Libro III de su tratado: De Architectura refrenda que :“si un hombre yace cara arriba, con manos y pies extendidos -teniendo al ombligo como centro- es posible trazar un círculo capáz de tocar los dedos de sus manos y piés. Siendo posible también circunscribir un hombre al interior de un cuadrado: manteniéndolo de pie, con sus brazos completamente extendidos”. Sobre el mismo tema, Cornelius Agrippa (1486-1535), en su obra : De occulta philosophia libri tres (matemáticas, física, filosofía), Libro II. Capitulo XXVII. Sobre las proporciones y armonía del cuerpo humano, dice : Un Vitruvian man encerrado en un círculo, con perfección e infinitud cósmica, puede con los brazos extendidos estar encerrado al interior de un cuadrado. Agrippa y otros visionaron entonces la cuadratura del círculo (área del círculo), al entender en cuadrados y círculos, 2 propiedades geométricas idénticas. Veamos: I) Las figuras 1 y 2, comparten un tema simbólico común, disponiendo de idénticas propiedades geométricas. En la Fig. 1, la forma humana mantiene brazos y piernas alineadas con la diagonal del cuadrado en que aparecen. Si esta forma humana rotara alrededor de su centro (ombligo), manos y pies trazarían un círculo que circunscubriría un cuadrado. En la Fig. 2, la posición del cuerpo está alineada con la altura del cuadrado. Si manos y pies rotasen, trazarían un círculo inscrito exactamente dentro del cuadrado.
Referencias bibliográficas. 1-Burkle William Steve.The geometric properties of two figures illustrating the proportions of the body of man by Heinrich Cornelius Agrippa. Ohio. N. Jersey. Pietre Stones. Review of Freemasonry.2-Vitruvius Pollio. De Architectura (The Ten books on Architecture). Project Gutemberg (2006). Retrieved June 18,2008, from http://www.gutemberg.org/etext/20239. 3-Agrippa, Heinrich Cornelius. (1995). Three Books of Occult Philosophy. In Donald Tyson (Ed).The Foundation Book of Western Occultism. Llewelyn. ASIN: BOOKT6YLK.
No hay comentarios:
Publicar un comentario